sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Sisustusmietteitä ensi vuodelle



Ensi vuoden sisustusjuttuja olen miettinyt sen verran, että harkitsen suurempien kontrastien tuomista kodin väritykseen. Näitä kuvia katsoessa tunnelma on kieltämättä rauhallinen, mutta onko se myös vähän turhan tylsä? Ongelmani taitaa olla se, että pelkään liian herkästi kokonaisuuden menevän sekamelskaksi, josta on harmonia tipotiessään. Mitään perus mustavalkoista ratkaisua en halua, niitä on mielestäni esillä aivan kyllästymiseen asti. Ideointi väripaletin suhteen on siis käynnissä.


Olen pyöritellyt muutamaa ajatusta siitä, miten kontrasteja olisi kiva tuoda kotiin joutumatta tekemään suuria remontteja tai älyttömiä rahallisia satsauksia. Vielä en ole tehnyt mitään suuria linjanvetoja. Moni mieleeni tullut idea tuntuu noudattelevan hyvn skandinaavista sisustuslinjaa, minkä taas olen moneen kertaan todennut olevan meidän kotiimme liian yksinkertainen ja vähäeleinen, yksinkertaisesti väärä. Mainittakoon nyt esimerkkinä vaikkapa mustan String-hyllyn täräyttäminen seinälle. En ole tässä mitään 80-luvun jenkkiasuntoa kukkasohvineen rakentamassa, mutta jotakin kivaa pitäisi keksiä! Hieman vaikeaa, kun en ole valmis luopumaan valkoisesta väristä sohvassa, verhoissa enkä matossa (ainakaan vielä).


Ja nyt juuri tällä sekunnilla taisi muuten mennä lopullisesti hermo noihin eri värisinä kiiltäviin tyynyihin, joiden kuitenkin pitäisi olla ihan saman väriset (kaksi oikeanpuolimmaista tyynyä)! En ole enää ollenkaan varma siitä, valehteleeko silmä, vaikuttaako valo noin paljon vai mistä on kyse. Sen kuitenkin tiedän, että asia häiritsee minua. Vaivasin päätäni aiheella jo täällä. Tyynynpäälliset siis ainakin lähtenevät vaihtoon... Tyynyt ovat muuten kokoa 65x65cm, miten ne näissä kuvissa näyttävätkin paljon pienemmiltä? Pieni tyyny on kokoa 50x50cm.

Näkisittekö te meidän kodissamme vähän enemmän värivaihtelua?

8 kommenttia:

  1. Kauniin raikasta! Itse olen myös valkoisen ehdoton kannattaja, jotenkin kuitenkin palaan aina valkoiseen kokeiltuani muita värejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No vähän niin tuppaa mullakin aina käymään. Valkoinen on hyvä pohjaväri, yritän nyt taas vähän muuttaa tunnelmaa ja palaan valkoiseen jos alkaa ahdistaa :)

      Poista
  2. Valkoinen on meilläkin hallitseva väri, lisäksi vähän mustaa lähinnä muun perheen painostuksesta. ;) Muutimme asuntoon jossa on tumma, viileäsävyinen lattia. Vaalean lattian ystävänä olin ensin vähän ahdistunut, mutta nyt alkaa jo tuntua että ehkä se tuokin kontrastia valkoiselle sisustukselle. Ehkä. Suunnittelen kuitenkin salaa mielessäni jo lattiaremonttia.. ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä kyllä miten sitä jumittuu tiettyihin juttuihin :) Itseänikin vaivaa hieman meidän lattia, mutta sen remontoiminen olisi tällä hetkellä turhan iso vaiva. Täytyy yrittää tuunailla kotia muilta osin. Tumma lattia kyllä tuo varmasti kivaa kontrastia, jos muu sisustus on vaalea. Postaile joskus teidän kodista :)

      Poista
    2. Joskus mietin sitä, mutta tuntuu ettei meidän sisustuksella ole hirveästi annettavaa blogimaailmalle! :'D Hyvin perus-Ikea -painotteista. Mä olen kyllä kiinnostunut sisustuksesta, mutta jotenkin en vaan ole siinä kauhean hyvä?

      Poista
    3. Mua vaan aina kiinnostaa kurkata ihmisten koteihin, ei tartte olla mikään supersisustaja :)

      Poista
  3. Heips! Olen lukenut blogiasi nyt about kuukauden ja olen aivan koukussa! Tykkään tosi paljon tyylistäsi sisustaa ja olen saanut paljon inspiraatioita sinulta. Kiitos siitä! Katsellessani kuvia asunnostanne, olen kuitenkin myös kiinnittänyt huomiota, että tuo valkoinen, valkoinen ja valkoinen sisustus on älyttömän kaunis, mutta valitettavasti tylsä. Olisi mahtava nähdä, mitä uutta keksit sisustuksen piristykseksi tänä vuonna! Kyselit ehdotuksia, miten sisustaa kaventamatta lompakkoa liiaksi. Minulle tuli ensimmäiseksi mieleen tekstiilit. Niillä saa nopeasti vaihdettua tyyliä ja ne saa nopeasti halutessaan myös pois ilman remonttia. Mutta minulla oli sinulle ihan kysymyskin. Innostuin ansiostasi ostamaan pari ihanaa kannelista lasipurkkia netistä. Ne olivat kuitenkin liian suuret siihen tarkoitukseen, johon niitä alunperin ajattelin (pumpulipuikoille ja lapuille), joten olen nyt ihan pulassa, että mitä ihmettä teen about 25x25cm lasipurkeilla. Tai siis, mitä laitan niihin sisälle somisteeksi. Värimaailma meillä on myös linjaa valkoinen, joten ei mitään älyttömän värikästä saisi olla:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pitkästä kommentista ja kiva kuulla, että olet viihtynyt blogini parissa! Niinpä, sitä tylsyyttä vastaan olenkin päättänyt yrittää taistella tänä vuonna. Usein vain käy niin, että kun sisustan jollakin muulla kuin valkoisella, alkaa se ärsyttää jossakin vaiheessa ja palaan taas valkoiseen. Mutta valkoinenhan on loistava pohja juurikin erivärisille tekstiileille ja tuolla odotteleekin pino tyynynpäällsiä testailua :) Eikä tule kalliiksi. Katsotaan mitä keksin :) Ja sitten purnukoihin, rakastan erilaisia purkkeja ja käytän niitä milloin mihinkin. Tykkään kuitenkin, että niillä on joku funktio eivätkä ne toimisi vain koristeina, joulu nyt saattaa olla poikkeus, jolloin palloja voi laittaa purkkeihin.Ja olenpa tainnut joskus kesällä somistaa kotia simpukoilla täytetyillä purkeilla. Jos purkki on sopivan mallinen voisi sinne laittaa myös kauniin kynttilän, jota polttaessa tietenkin kansi pitää nostaa sivuun. TÄSSÄ ja TÄSSÄ postauksessa olen käyttänyt purkkeja keittiössä, ongelmana vain meillä on se, että niissä ei mikään syötävä tahdo säilyä kovin kauaa ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi!